pondělí 29. října 2012

Jak ušít halenu ke kroji - How to do folk costume tunic

V srpnu byly v Kroměříži dožínky. Spousta lidí v krojích, a protože holky chodí do folklorního souboru Rozmarýnek, kroje nás taky neminuly.

Naše nejstarší chodí do Rozmarýnku už třetím rokem a za tu dobu jsem už zmákla drobné opravy, škrobení i žehlení té naškrobené nádhery. Zvláště spodní suknice a halena musí být naškrobeny dost silně a manžel když vidí, jak to žehlím a sukně mi na žehlícím prkně vlastně stojí, tak se otřepává, že něco takového by na sebe nikdy nevzal.

Teď to ale bylo něco úplně jiného. Při dožínkách jsem zjistila, že haleny jsou holkám malé. Zvláště u krku. Kroje míváme půjčené z Rozmarýnku. Je to soubor pro malé děti, a minimálně Lucinka z jejich velikostí už vyrostla. Tak mě napadlo, když už se kamarádím s tím šicím strojem, že bych mohla ušít novou, větší. Prozkoumala jsem haleny, které jsme měli doma a šla na to.

Základem je obdélník /míry se kterými jsem počítala já vidíte na posledním obrázku. Pokud je nějaké číslo v závorce, míra byla použita na větší halenu pro Lucii. Ta má normálně vel. 134-140/. Julka je menší a o něco drobnější. Látku jsem nekupovala ;-) rozstříhala jsem bílé prostěradlo.

Obdélník nastřihněte a všijte malý čtvereček. Ten můj měřil 13x13 cm. Teď je čas připravit si rukávy. Založila jsem okraje a na větší obdélníček našla látkovou krajku a do rubu, kousek od kraje, tunýlek - po došití jím protáhneme bílou stužku. Druhý okraj nařasíme na délku menšího obdélníčku a oba je přišijeme k sobě. Nezbývá než vsadit rukávek do haleny. Přišíváme odshora a šijeme až do špičky všitého čtverečku. To samé z druhé strany. Špička čtverečku nevypadala nakonec úplně dobře, tak jsem to ručně zapošila.
Založíme kraje, na jeden uděláme knoflíkové dírky a na druhý přišijeme knoflíky. Při spodním okraji jsem využila pevný okraj prostěradla, takže jsem nemusela zakládat, ale pokud se okraj třepí je potřeba ho založit.

A teď to poslední - lemování okolo krku. Ustřihla jsem kus nažehlovacího vlizelínu (přesně o rozměrech 2x40 cm) a nažehlila ho "šikmo" na látku /ala šikmý proužek/. Přehnula a proužek o něco (0,5cm) širší než už nažehlený vlizelín, vystřihla. Krátké kraje zažehlila dovnitř a proužek je připraven. Teď je potřeba nařasit vršek už celé připravené haleny - na šířku proužku. Na proužku jsem si špendlíky poznačila první a poslední 1/4 - tam musí lícovat prostředky rukávů. Proužek přiložíme na líc a přišijeme. Přehneme a teď záleží na tom jak si věříte :-) U první haleny jsem přehyb přišívala matracovým stehem. Měla jsem ale tak rozpíchané prsty, že u druhé haleny jsem to vzala strojem. Nevypadá to sice tak pěkně jako "matracák" ale jde to. Teď ještě poslední knoflík a dírku a hotovo.
Ještě samozřejmě protáhnou stužku tunýlkem na rukávu....
a můžete se kochat.

Poslední úprava krojové haleny - vyšívání, mě ještě čeká. Tady na Hané se vyšívá žlutou bavlnkou (symbolika obilí). Kroje z Rozmarýnku mají vyšité rameno. Prý úplně stačí křížková výšivka. Ale to až příště.

PS: A co myslíte, pár dnů na to co jsem haleny došila, se holky "zasekly", že do Rozmarýnku chodit nebudou. A prý proč nemají tak pěkné kroje jako Číňani? Barevné a měkké.  Tak mi ty haleny visí ve skříni a čekají až je ještě povyšívám.


5 komentářů:

LucieH řekl(a)...

No šikula.Já vzděláním oděvářka bych si s tím asi tak krásně neporadila,hlavně by se mi do toho nechtělo:-))))
holkám to moc sluší

Avondster řekl(a)...

Já jsem byla hlavně zvědavá, jestli to dám :-)

Jovita Peeters řekl(a)...

Hallo Martina,
Ik sta ervan te kijken, hoe goed jij kan naaien. Jij bent echt heel creatief. Bakken, knutselen, naaien...
Ik bewonder jou. Waar haal je de tijd vandaan?

Groetjes aan jouw mooie prinsesjes, en natuurlijk je man!

Jovita

Avondster řekl(a)...

Lieve Jovita,
bedankt voor de compliment. Maar helaas zall ik binnenkort bijna geen tijd daarvoor hebben - ik ga weer werken. :-)

Martina řekl(a)...

Heel erg mooi je creatie,
Zeker mooi omdat het folklore is.
Succes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...